

CASE:
OBOY
Stärkande i fjällen.
O´boy har för många svenskar varit synonymt med varm choklad ända sedan introduktionen 1960. Den självklara ingrediensen under en paus en härlig dag ute i naturen. Nämn rosiga kinder, frusna tår, en sprakande eld och en kopp rykande O´boy och många får något nostalgiskt i blicken. Det var med den insikten Mondelêz kom till oss. Uppdraget skulle bli att hjälpa till i arbetet med att stärka den unika positionen i svenskarnas medvetande.
Familje–after–ski
En stark association till förhållandet uteliv och O´boy är after ski. Nej, inte den där med mediokra coverband och skrålande turister i underställ. Vi menar såklart den mer genuina. Den på en renfäll vid en brasa, med en apelsin och en renklämma till O´boyen. Här ville O´boy finnas och ytterligare stärka kopplingen till varumärket.
Ambassadörer hade redan identifierats. Det handlade om de som rör sig på rätt platser i fjällvärlden. Personal på caféer, barer, backrestauranger och liknande. O´boys återförsäljare helt enkelt. Medvetna unga människor som inte sätter på sig vad som helst och som såklart inte heller serverar vilken chokladdryck som helst.
Utmaningen bestod i att ta fram något som ambassadörerna verkligen ville bära. Som känns snyggt, rätt och avslappnat i en avslappnad miljö. Designen måste vara trogen O´boy och samtidigt kännas som något från modebutiken vid fjällets fot.
Efter att testat massor av olika plagg landade det till sist i en klassisk zip-hoodie som kom att tas fram i begränsad upplaga. Vi lyckades få ambassadörerna att ta den till sig. Många var de som suktade efter den snygga O´boy-hoodien den vintern.