Profilreklam
är ett
missbrukat
ord.

Det handlar inte alltid bara om konkreta uppdrag utan snarare om ett unikt sätt att arbeta ihop med kunden. Nina Palmgren på Basware tar med sin aktivitetsplan och sätter sig ner tillsammans med oss för att helt förutsättningslöst bolla alla möjligheter som finns. Vårt samarbete går nu långt tillbaka och då blir processerna allt öppnare, det som känns som en trevlig fika med gamla vänner blir ett effektivt briefmöte.

– De känner mig väl på TRED, jag kan vara lugn för att de vet vad jag är ute efter, ibland när jag knappt själv vet. Orden är Ninas och vi är såklart väldigt glada och stolta över det förtroende hon visar oss. Men det ska sägas att vi inte skulle kunna göra ett lika bra jobb om hon och Basware inte var så öppna med sina utmaningar och möjligheter. Efter ett långt samarbete så förstår man varandra och många saker behöver nästan inte ens nämnas, de finns där bara mellan raderna. Det som sedan kommer ut kan vara allt från kontors- och mässmaterial till giveaways. Men alltid i ett utförande som verkligen speglar det Basware vill stå för.

Profilreklam
är ett
missbrukat
ord.

Djur som minns.

En elefant glömmer aldrig brukar man säga. Hos SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) kan du nu vara säker på att även andra djur kan bära på viktiga minnen.

SVA är en expertmyndighet med en omfattande kommunikation med både andra myndigheter och organisationer samt med allmänheten. Ofta har det handlat om utskrifter av textmaterial, bilder och tabeller.

– Vi tänkte att istället för att trycka berg av dyra, miljöovänliga broschyrer till varje tillfälle kunde vi ta fram materialet digitalt i första hand, berättar Louise Treiberg Berndtsson på SVA. Men något vill vi såklart kunna lämna efter oss fysiskt också, något som lever vidare och leder tankarna till oss.

En räv som tack

Ett USB-minne för att kunna lämna efter sig material är en praktisk lösning på problemet med trycksaksberget. Samtidigt är det inget unikt i sig. Men tänk om rapporten om grisuppfödning kom förpackad i just en gris? Eller en katt som innehåller statistik om landets husdjur?

– När vi kom till TRED hade vi önskemål om fyra djur – häst, katt, gris och fisk. De gjorde succé direkt.

Djuren har burit på bland annat kursmaterial och varit en uppskattad present. Efterbeställningar har behövts och de ursprungliga fyra har dessutom fått sällskap av fler djur. När bandmask hos räv hade konstaterats i Sverige fick till exempel alla jägare som skickade in provmaterial ett USB-minne i form av en räv som ett litet tack för hjälpen.

Profilreklam
är ett
missbrukat
ord.

ESSVE är en ledande leverantör av professionella infästningslösningar i allt från små mobiltelefoner till enorma dammkonstruktioner. Gemensamt för allt de gör är det helhetstänk som sträcker sig mycket längre än bara till hur en skruv ska utformas. Man försöker också se på hur vardagen ser ut för de som använder ESSVEs produkter och hur den kan förbättras.

När ESSVE skulle lansera sin förpacknings- och förvaringslösning ESSBOX ville de att deras säljare och varumärkesambassadörer skulle matcha den nya produkten.

– Våra produkter är av allra bästa kvalitet och design. Då måste även alla våra representanter ge ett lika gott intryck. Ungefär så beskrev Mattias Sebell på ESSVE sin syn på uppdraget som skulle hamna hos oss på TRED.

Klä dem i ESSBOX
I den framtagna profilen för ESSBOX finns lådornas karaktäristiska form grafiskt representerad. Formen har vi använt både i säljarnas egna kläder samt i ESSBOX-profilerade kläder framtagna för de ”testpiloter” som utsetts till ambassadörer för det nya konceptet. Som alltid när vi tar fram nya designer av varumärkesprofilerade produkter så var det viktigt att allt var snyggt och av hög kvalitet. Snyggt, för att produkterna ska vara något som man vill använda. Hög kvalitet, för att de ska hålla sig snygga.

En utmaning skulle komma att bli att hitta rätt kulörer. En grön färg kan se helt annorlunda ut beroende på vilket materialet är så för att allt ska upplevas som en helhet lade vi stort fokus på att hitta rätt palett för alla de material som skulle komma att bli aktuella. Även komplementerande färger togs fram innan vi startade med formgivningen av kläder för säljarna. Resultatet blev en kollektion som direkt speglar ESSVE, både i formspråk och i kvalitetskänsla.

Profilreklam
är ett
missbrukat
ord.

O´boy har för många svenskar varit synonymt med varm choklad ända sedan introduktionen 1960. Den självklara ingrediensen under en paus en härlig dag ute i naturen. Nämn rosiga kinder, frusna tår, en sprakande eld och en kopp rykande O´boy och många får något nostalgiskt i blicken. Det var med den insikten Mondelêz kom till oss.  Uppdraget skulle bli att hjälpa till i arbetet med att stärka den unika positionen i svenskarnas medvetande.

Familje–after–ski
En stark association till förhållandet uteliv och O´boy är after ski. Nej, inte den där med mediokra coverband och skrålande turister i underställ. Vi menar såklart den mer genuina. Den på en renfäll vid en brasa, med en apelsin och en renklämma till O´boyen. Här ville O´boy finnas och ytterligare stärka kopplingen till varumärket.
Ambassadörer hade redan identifierats. Det handlade om de som rör sig på rätt platser i fjällvärlden. Personal på caféer, barer, backrestauranger och liknande. O´boys återförsäljare helt enkelt. Medvetna unga människor som inte sätter på sig vad som helst och som såklart inte heller serverar vilken chokladdryck som helst.

Utmaningen bestod i att ta fram något som ambassadörerna verkligen ville bära. Som känns snyggt, rätt och avslappnat i en avslappnad miljö. Designen måste vara trogen O´boy och samtidigt kännas som något från modebutiken vid fjällets fot.

Efter att testat massor av olika plagg landade det till sist i en klassisk zip-hoodie som kom att tas fram i begränsad upplaga. Vi lyckades få ambassadörerna att ta den till sig. Många var de som suktade efter den snygga O´boy-hoodien den vintern.

Profilreklam
är ett
missbrukat
ord.

– Jag har fått hjälp av en god vän som är tatuerare. Han har ritat upp den så som vi vill ha den, sade Johan Aftén, VD för Aftén Bil AB. Nu vill vi ha den på våra kläder och bilar, och det vore riktigt snyggt om man kunde göra den broderad. Vad tror ni?

Johans övertygelse var att en billig reklam-t-shirt längst ner i en byrålåda inte bygger något varumärke. Hans önskan var istället att hitta ett sätt att göra Afténs varumärkesprofil moderiktig och därigenom bli något som kunder och medarbetare verkligen vill synas i. En klok tanke som vi på TRED delar.

Men visst kliade vi oss lite i huvudet när vi såg skissen. En mycket detaljerad vapensköld skissad av någon som uppenbarligen hade formsinne. Att tatuera den vore väl en sak. Men frågan är kanske om alla anställda skulle känna sig bekväma med vad det skulle innebära. Eller kunderna för den delen. Nu var ju det såklart aldrig aktuellt, även om tanken kittlar. Nej, utmaningen låg i att omvandla en detaljerad skiss till något som skulle gå att reproducera på en mängd olika vis. Till exempel med en brodyrmaskin. Ett i sammanhanget ganska trubbigt instrument.

Profildesign att bära stolt
Vår designer Peter Mars började arbetet med att renodla skissen. Förtydliga och förenkla den utan att förlora den ursprungliga känslan. Slutresultatet skulle komma att bli precis så bra som vi vågade hoppas.

Ett bevis på att Johans modiga tanke var klok var väl kanske när en bilköpare som kom för att hämta ut sin nya bil frågade varför de snygga sköldarna på framskärmarna på bilen i hallen fattades på den han skulle hämta. Givetvis lämnade han bilhallen nöjd, med en Afténsköld snyggt placerad på vardera framskärm på sin nya bil.

case

produkter

Välkommen till vårt bibliotek av varumärkesstärkande produkter. Här finner du ett urval av våra leverantörer.