AFTÉN BIL

AFTÉN BIL

DEN MODEMEDVETNA BILHANDLAREN.

– Jag har fått hjälp av en god vän som är tatuerare. Han har ritat upp den så som vi vill ha den, sade Johan Aftén, VD för Aftén Bil AB. Nu vill vi ha den på våra kläder och bilar, och det vore riktigt snyggt om man kunde göra den broderad. Vad tror ni?

Johans övertygelse var att en billig reklam-t-shirt längst ner i en byrålåda inte bygger något varumärke. Hans önskan var istället att hitta ett sätt att göra Afténs varumärkesprofil moderiktig och därigenom bli något som kunder och medarbetare verkligen vill synas i. En klok tanke som vi på TRED delar.

Men visst kliade vi oss lite i huvudet när vi såg skissen. En mycket detaljerad vapensköld skissad av någon som uppenbarligen hade formsinne. Att tatuera den vore väl en sak. Men frågan är kanske om alla anställda skulle känna sig bekväma med vad det skulle innebära. Eller kunderna för den delen. Nu var ju det såklart aldrig aktuellt, även om tanken kittlar. Nej, utmaningen låg i att omvandla en detaljerad skiss till något som skulle gå att reproducera på en mängd olika vis. Till exempel med en brodyrmaskin. Ett i sammanhanget ganska trubbigt instrument.

Profildesign att bära stolt
Vår designer Peter Mars började arbetet med att renodla skissen. Förtydliga och förenkla den utan att förlora den ursprungliga känslan. Slutresultatet skulle komma att bli precis så bra som vi vågade hoppas.

Ett bevis på att Johans modiga tanke var klok var väl kanske när en bilköpare som kom för att hämta ut sin nya bil frågade varför de snygga sköldarna på framskärmarna på bilen i hallen fattades på den han skulle hämta. Givetvis lämnade han bilhallen nöjd, med en Afténsköld snyggt placerad på vardera framskärm på sin nya bil.